25
maart
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

Akamai en Telefonica sluiten wereldwijde alliantie op het gebied van content delivery

  • Telefonica versterkt marktpositie met Akamai’s complete aanbod aan content delivery-diensten voor enterpriseklanten en multinationals
  • Bedrijven gaan gezamenlijk innovatieve producten en diensten ontwikkelen op het gebied van high-volume media-optimalisatie, mobiele technologieën en oplossingen voor opkomende markten

Amsterdam, 25 maart 2014Akamai Technologies en Telefonica Global Solutions, de service provider-divisie van Telefonica, hebben een strategische wereldwijde alliantie aangekondigd voor het aanbieden van Akamai’s content delivery network (CDN) oplossingen aan de enterpriseklanten van Telefonica.

Om zijn CDN-activiteiten verder te versterken, combineert Telefonica Global Solutions Akamai’s content delivery-platform met zijn eigen wereldwijde IP-netwerk, om enterpriseklanten over de hele wereld een complete suite aan CDN- en telecom-oplossingen te kunnen aanbieden. De nu aangekondigde strategische alliantie zal zich in eerste instantie richten op Spanje en Latijns-Amerika.

De beide bedrijven hebben tevens een innovatiecommissie opgericht, om gebieden voor gezamenlijke productontwikkeling en toekomstige kansen te identificeren. Hierbij gaat het met name om media-optimalisatie en mobiele technologieën. In het kader van deze meerjarige overeenkomst zullen Akamai en Telefonica gezamenlijk middelen inzetten voor technische ondersteuning, klantenservice, marketing en professional services, met als doel eindgebruikers de best mogelijke beleving te bieden.

Met ruim 323 miljoen klanten, waaronder ruim 254 miljoen mobiele abonnees, biedt Telefonica krachtige netwerkoplossingen voor de explosieve groei in digitale content. De klanten van Telefonica zullen naar verwachting profiteren van efficiënte routering van content en kwalitatief hoogwaardige levering van digitale content, video en web-applicaties.

“We zien momenteel een ongekende groei in connectiviteit vanaf alle mogelijke toestellen, nieuwe digitale diensten en een explosie in het gebruik van video”, zegt Juan Carlos Lopez-Vives, president van Telefonica Global Solutions. “Deze alliantie met Akamai versterkt de positie van Telefonica in het middelpunt van de digitale revolutie. Het aanbieden van Akamai’s complete content delivery-oplossing aan onze wereldwijde en enterprise klanten, als onderdeel van Telefonica’s servicespropositie, ondersteunt onze wereldwijde strategie op het gebied van content delivery.”

“Telefonica is een van de meest toonaangevende telecommunicatiebedrijven ter wereld, met een sterke aanwezigheid in Europa en Latijns-Amerika”, zegt Tom Leighton, chief executive officer van Akamai. “Akamai en Telefonica streven ernaar om diensten op elkaar af te stemmen, om organisaties de hoogst mogelijke prestaties en beste media-optimalisatie te kunnen bieden. Deze belangrijke alliantie is een voorbeeld van Akamai’s voortdurende uitbreidingen en investeringen in toonaangevende telecom-operators over de hele wereld. We kijken uit naar de nieuwe kansen samen met Telefonica in Spanje en in opkomende markten in Latijns-Amerika.”

Over Akamai
Akamai is een vooraanstaand leverancier van cloud diensten voor het afleveren, optimaliseren en beveiligen van online content en bedrijfsapplicaties. De kern van de Akamai-oplossingen is het Akamai Intelligent Platform, dat zorgt voor betrouwbaarheid, veiligheid, inzicht en expertise. Akamai neemt de complexiteit weg rond verbindingen in een steeds mobielere wereld, het 24/7 voorzien in consumentenbehoeften en zorgt ervoor dat organisaties de cloud veilig kunnen inzetten. Meer informatie over hoe Akamai het tempo van innovatie in een ‘hyperconnected’ wereld versnelt, is te vinden op: www.akamai.nl, of blogs.akamai.com.

Over Telefonica
Telefonica is een van de grootste telecombedrijven ter wereld, gekeken naar marktkapitalisatie en klantenaantallen. Vanuit zijn geconsolideerde positie in de markt en met vaste telefoonverbindingen en mobiel breedband als belangrijke gebieden voor toekomstige groei, is de strategie van het bedrijf zich te richten op het verder versterken van zijn leidende positie in de digitale wereld. Telefonica is actief in 24 landen en heeft ruim 323 miljoen klanten. Het bedrijf is sterk vertegenwoordigd in Europa en Latijns-Amerika, heeft belangrijke allianties in de industrie en beschikt over een wereldwijde schaalgrootte. Dankzij dit alles is het bedrijf in staat om groeikansen optimaal te benutten. Telefonica is een beursgenoteerde onderneming met ruim 1,5 miljoen aandeelhouders. De aandelen van het bedrijf worden verhandeld via verschillende aandelenbeurzen, waaronder die van Londen en New York.

Telefonica Global Solutions is binnen de Telefonica Group verantwoordelijk voor de wereldwijde multinational, groothandel en roaming bedrijfsactiviteiten. Global Solutions levert geïntegreerde vaste en mobiele verbindingen, en IT-diensten aan een aantal van ’s werelds grootste multinationals en grote organisaties. Daarnaast biedt het wereldwijde telecommunicatiediensten voor aanbieders van vaste en mobiele telefonie, ISP’s en content providers. Telefonica Global Solutions ontwikkelt een geïntegreerd en concurrerend portfolio voor telecomleveranciers en multinationals, met onder andere internationale spraakverbindingen, IP, bandbreedtecapaciteit, satellietdiensten, mobiliteit en wereldwijde oplossingen. Deze diensten worden aangeboden in 170 landen. Global Solutions is een multinationale organisatie met ruim 1.400 medewerkers, actief in ruim 40 landen en met ondersteuning voor ruim 15 talen.

Contactpersonen voor de pers
MCS, Akamai Persdesk, tel. 023 – 562 82 08, e-mail akamai@mcspr.nl

 

 

  • Print
  • PDF