02
juli
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Cegeka introduceert geheel vernieuwd elektronisch cliëntendossier

ECD ontwikkeld in samenwerking met de zorg

  • Ondersteuning multidisciplinair werken: voor artsen, verzorgers en behandelaars
  • In nauwe samenwerking met behandelaars en zorgverleners ontwikkeld
  • Op elke computer, tablet of smartphone te raadplegen
  • Speciale aanpak voor optimale  implementatie

Veenendaal, 2 juli 2012 – Buurtzorg en wijkverpleegkundigen krijgen steeds meer verantwoordelijkheid als essentiële schakel in de zorgverlening. Ook spelen kleine zelfstandige en zelfsturende teams binnen de zorg een rol doordat zij de regie van het zorgproces voeren. Het nieuwe multidisciplinaire elektronische cliëntendossier (ECD) van Cegeka sluit volledig aan bij die ontwikkeling. Het Cegeka Cliëntendossier helpt zorgverleners om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen en ondersteunt teams om de regie van het zorgproces optimaal uit te voeren.

“In de zorg wordt nog veel met papieren dossiers gewerkt. Die vervangen door een elektronisch cliëntendossier kan, zo is onze ervaring, een efficiencywinst van 10 procent opleveren die zowel de cliënten als de zorgverleners ten goede komt. We hebben ons cliëntendossier in nauwe samenwerking met behandelaars en zorgverleners ontwikkeld. Het resultaat is een zeer praktisch ECD dat erg gemakkelijk te gebruiken is. Ik denk daarom dat het een kwestie van tijd is voordat ‘elektronisch’ een overbodige aanduiding is voor het cliëntendossier,” zegt Onno Draaisma, directeur Cegeka Zorg.

Cegeka weet uit ervaring dat de overgang naar een elektronisch cliëntendossier voor zorgverleners en behandelaars een andere manier van werken kan betekenen. Daarom heeft Cegeka voor de implementatie van het cliëntendossier een speciale aanpak ontwikkeld. Die aanpak gaat van een grondige analyse van het werkproces en de doelstellingen van de zorgorganisatie. Dit levert een solide basis op voor kwaliteitsverbetering, doordat het cliëntendossier zorgdraagt voor afstemming van afspraken en bevindingen tussen alle betrokkenen.

Niet alleen zorgverleners en behandelaars, maar ook cliënten zelf willen het dossier kunnen inzien. Dat geldt ook voor de naaste omgeving van de cliënt en dan niet alleen als zij op bezoek zijn bij de zorginstelling, maar ook vanuit huis. Bovendien zijn de zorgverleners vaak onderweg. Optimale zorg betekent dat cliëntgegevens altijd en overal beschikbaar moeten zijn. Met het Cegeka Cliëntendossier is dat mogelijk doordat deze oplossing volledig op basis van webtechnologie werkt en daardoor in een browser op elke computer, tablet of smartphone is te raadplegen.

Multidisciplinair

Het cliëntendossier van Cegeka ondersteunt multidisciplinair werken voor artsen, verzorgers en behandelaars, zoals fysiotherapeuten. Zowel het zorgplan als het behandelplan zijn in één en hetzelfde dossier beschikbaar en ook de rapportage is integraal. Het zorgplan kan overweg met diverse zorgplanmethodieken, zoals Zorgleefplan en SAMPC. Het cliëntendossier wordt automatisch aan de gekozen methodiek aangepast. Behandelaars kunnen eenvoudig hun instructies doorgeven aan de zorg en zorgverleners, en artsen hebben op hun beurt direct inzicht in de voortgangsrapportage. Uiteraard is alle vertrouwelijke informatie goed afgeschermd.

Alle afspraken rondom de cliënt kunnen in de zorgagenda binnen het Cegeka Cliëntendossier worden opgenomen en de gebruikers kunnen vanuit verschillende invalshoeken werken. Er is een agenda beschikbaar per cliënt, per afdeling en per behandelaar.

Het Cegeka Cliëntendossier is vanaf vandaag beschikbaar.

Over Cegeka – van dichtbij meemaken

Cegeka is een succesvolle onafhankelijke ICT–dienstverlener in de Benelux, met eigen datacenters in Hasselt, Leuven en Veenendaal waar het de computersystemen van zijn klanten huisvest. Het bedrijf heeft in totaal 1.600 medewerkers. In Nederland bedient Cegeka vanuit zijn vestiging in Veenendaal met zo’n 300 medewerkers al ruim 25 jaar zijn klanten. Cegeka levert in Nederland ERP-oplossingen en outsourcing aan de sectoren wonen en zorg. Daarnaast is Cegeka sterk in opkomst als outsourcingleverancier voor het middensegment van het Nederlandse bedrijfsleven. Voor meer informatie: www.cegeka.nl.

Cegeka

Lilian Michaelsson

Marketing en Communicatie

Gildetrom 27-33

3905 TB Veenendaal

T: (0318) 41 00 00

M: 06 250 950 98

Contact voor journalisten:

Monogram Communication Strategies (MCS)

Perlita Fränkel

T: (023) 56 28 208

E: perlitaf@monogram.nl

 

 

 

 

 

  • Print
  • PDF