25
oktober
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Geef de Y-generatie niet de schuld van wildgroei aan apps op het netwerk!

Onderzoek: meerderheid risicovolle toepassingen wordt door het management in organisaties geïntroduceerd

Amsterdam, 25 oktober 2012 – Het Europees onderzoek ‘Toepassingen in de cloud’ van Easynet, een bedrijf dat netwerk-, hosting- en integratiediensten levert, toont aan dat het niet de y-generatie is die de meeste apps op het werk introduceert, maar het (top)management. De introductie van eigen, ongecontroleerde apps op het werk, en de daarmee verbonden veiligheidsrisico’s, bezorgen de CIO en de netwerkmanager ernstige kopzorgen. Zij moeten een manier vinden om voor het hele netwerk alle mogelijke manieren van toegang en risico’s van datalekken onder controle te krijgen.

Het topmanagement en de senior managers dachten altijd dat toepassingen (apps) door de Y-generatie en de ‘altijd online’-generatie op het werk geïntroduceerd werden. Die perceptie werd nog versterkt door de toename van de BYOD-trend die zowel grote als kleine bedrijven heeft beïnvloed. Het onderzoek van Easynet laat zien aan dat vooral het (top)management verantwoordelijk is voor het introduceren van cloud-gebaseerde tools en toepassingen op het werk en dus ook voor de risico’s die daarmee verbonden zijn.

Verrassend genoeg geven de bevindingen ook aan dat het senior management niet alleen werkgerelateerde tools meeneemt, maar ook recreatieve apps. Niet alleen is het (top) management verantwoordelijk voor toename van BYOD (Bring Your Own Device), maar ook voor de toename van BYOA (Bring Your Own App), zodra het apparaat dat zij meenemen aan het netwerk verbonden is.

De belangrijkste pan-Europese bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Het topmanagement (28%) ligt iets achter op afgestudeerden (33%) en stagiaires (30%) voor wat betreft het introduceren van recreatieve toepassingen binnen het netwerk.
  • 33% van de respondenten geeft aan dat videoapplicaties op het werk geïntroduceerd worden door het topmanagement.
  • Afgestudeerden doen het minder goed (29%) dan het topmanagement (42%) voor wat betreft het introduceren van tools voor telefonie via het netwerk (VoIP).
  • Afgestudeerden (36%) staan licht achter op het topmanagement (42%) voor wat betreft het introduceren van samenwerkingstools op het werk.

Justin Fielder, CTO van Easynet: “Deze resultaten tonen aan dat organisaties er hun voordeel mee kunnen doen als ze beter zouden begrijpen wie toepassingen op het werk introduceert. De focus moet niet langer liggen op de werknemers die vroeg in hun carrière beginnen, of pas afgestudeerden, maar op iedereen in de organisatie, dus ook op het management en op werknemers die al jaren voor de organisatie werken.”

De bevindingen tonen aan dat, hoewel de Y-generatie steeds de schuld krijgt van de extra druk die zij met apps veroorzaken op netwerken doordat zij verwachten altijd online te kunnen werken, die extra druk net zo goed van bovenaf komt. IT- en netwerkmanagers kunnen niet elke app controleren op de talrijke apparaten die met het netwerk verbonden zijn. Zij moeten dus voor een andere benadering kiezen.

“Het is nu aan de organisaties om de werknemers op elk niveau op de hoogte te brengen van de risico’s die hun toepassingen op het werk met zich meebrengen. Er bestaat geen standaardoplossing om een netwerk te beveiligen dat allerlei toegangsmogelijkheden biedt en waarop veel verschillende toepassingen draaien. We moeten terug naar de basis en de prioriteit geven aan voorlichting”, besluit Fielder.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder 178 CIO en IT-managers uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Nederland, Spanje en Italië, met het doel in kaart te brengen wat de hoogste prioriteiten van bedrijven zijn op het vlak van apps en bedrijfsprocessen, alsmede de houding ten opzichte van de cloud.

Over Easynet Global Services

Easynet Global Services levert netwerk-, hosting- en integratiediensten. De onderneming heeft klanten, werknemers en kantoren op elk continent en combineert een wereldwijde aanpak met lokale ervaring. Dat leidt dan ook tot een gepersonaliseerde ervaring, waar de gebruikers zich ook bevinden. Tot de klanten behoren onder meer EDF, Sage, FOX, Yakult, Transport for London, Bridgestone, Q Park en Campofrio.

Easynet wordt geleid door het managementteam, samen met LDC (Lloyds TSB Development Capital). LDC is de belangrijkste middenmarkt-afdeling privaat vermogen van Lloyds Banking Group.

Ga naar www.easynet.com voor meer informatie.

Volg Easynet op Twitter: @easynet. Voeg Easynet toe op LinkedIn: Easynet Global Services

Contactpersonen voor de pers

Easynet Global Services, Cathy van de Garde, e-mail Cathy.vandeGarde@easynet.com, tel. 020 – 798 9898

of

MCS, Perlita Fränkel, e-mail perlitaf@monogram.nl, tel. 023 – 562 8208.

  • Print
  • PDF