Vianen,
22
juni
2016
|
08:32
Europe/Amsterdam

Het effect van bots staat centraal in het nieuwe VINT trendrapport van Sogeti

Het post-app tijdperk is nabij

‘(Ro)bots zijn de nieuwe apps,’ concludeert het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti in het tweede trendrapport in de vierluik over kunstmatige intelligentie. In dit nieuwe VINT rapport “The bot effect” wordt omschreven wat de impact is van bots die het einde van het app-tijdperk inluiden. De nauwere samenwerking tussen mens en machine levert veel meer handigheid en dienstverlening van de computer op. Een bot als baas of nieuwe collega is niet langer toekomstmuziek volgens de VINT trendwatchers. De verschuiving van apps naar bots betekent de intrede van het conversatietijdperk.

“Waar de secretaresse vandaag de dag alle agenda’s op elkaar legt om een vergadering met 10 collega’s te plannen, wordt dat straks opgepakt door de digitale collega. Het duurt niet lang meer voordat iedereen een of meerdere bots in zijn contactenlijst van What’s App of Facebook Messenger heeft staan. Denk aan de zakenreis-bot (Concur) die reizen regelt of de declaratiebot (Birdly) die alle facturen van medewerkers controleert en uitbetaalt. Ook de manager valt ten prooi aan de ‘eetlust’ van bots,” vertelt Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie van Sogeti.

Het rapport met de titel “The bot effect: Friending a brand” beschrijft vier ontwikkelingen die de intrede van het conversatietijdperk met bots onderstrepen:

1.Technologie wordt steeds menselijker

Het aangaan van een gesprek, argumenten uitwisselen of vooruitlopen op persoonlijke acties komen allemaal binnen handbereik. Kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk menselijke intelligentie te evenaren of zelfs voorbij te streven. De balans tussen mens en machine verschuift waarbij machines steeds meer als mens worden ingezet. Bots zijn bereid 24 uur per dag, 7 dagen in de week te luisteren, van dienst te zijn en hebben straks meer kennis dan de mens.

2.De roep om de ‘butler-economie’

Met het aangaan van conversaties met bots, ontstaan ook relaties. De bot is in staat allerlei dagelijkse klussen over te nemen. De digitale hulp komt zelf bij de gebruiker met de gewenste service.

3.De strijd om het kleine momentje van aandacht is begonnen

Veel handel wordt gedaan tijdens de zogenaamde verloren momenten. Dat zijn de momenten waarop mensen hun smartphone pakken en terplekke allerlei zaken regelen. Deze korte momentjes zijn cruciaal voor bedrijven die om aandacht van de consument vragen. Nieuwe conversatiemogelijkheden geven bedrijven de gelegenheid op het juiste moment de dialoog aan te gaan met de consument.

4.Botconversaties op de werkvloer

Hetzelfde principe van de conversatiehandel is ook van toepassing op kantoor. De bot kan eenvoudig ingezet worden als nieuwe collega of manager. Reclamebureau McCann in Japan heeft een digitale creatieve collega toegevoegd aan de directie van het bedrijf. Doctoren en advocaten zetten eveneens digitale hulpen in voor hun werk. Ook call center agenten worden steeds meer vervangen door (ro)bots.

Vier rapporten over kunstmatige intelligentie

Het eerste rapport in de serie over kunstmatige intelligentie is begin dit jaar verschenen. Dat betreft een ‘executive introductie’ die de doorbraak van ‘machine intelligence’ verklaart. ‘Persuasive Technologies’ staan centraal in het derde rapport. Daarin worden de effecten van gedragsbeïnvloeding via machines omschreven. Het thema voor het laatste rapport is de invloed van angst voor kunstmatige intelligentie op organisaties die slimmer willen worden.

Sander Duivestein en Menno van Doorn zijn de auteurs van het tweede rapport ‘The bot effect: Friending a brand’. Het derde rapport zal naar verwachting in het najaar van 2016 verschijnen.

Het nieuwe VINT trendrapport is te downloaden via http://bit.ly/1srsdCv

Over VINT
Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti doet onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft VINT onderzoek gedaan naar Open-Source innovatie en Crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010), het App Effect (2012), Big Data (2013) en Internet-of-Things (2014) en disruptie (2015). VINT is opgericht in 1994 en heeft inmiddels ook meer dan 10 boeken en een groot aantal videoproducties gelanceerd.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is een vooraanstaande IT-dienstverlener actief in applicatiebeheer, management van infrastructuren en High-Tech engineering. De oplossingen van Sogeti voor mobiel werken, security, de cloud en business intelligence dragen bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen van haar klanten in de grootzakelijke markt. Op het gebied van software testen is Sogeti marktleider zowel wereldwijd als in Nederland. Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2500 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 20.000 IT-professionals in 15 landen met meer dan 100 vestigingen in Europa, de VS en India. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,06-52327513.

Populaire tags
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws