Vianen,
15
mei
2017
|
08:33
Europe/Amsterdam

Managers slaan noodkreet: kosten IT-kwaliteitszorg onverantwoord hoog

Sogeti-onderzoek naar kwaliteitszorg in digitale wereld

52% van de Nederlandse zakelijke beslissers is van mening dat kwaliteitszorg voor digitale producten en diensten goedkoper en sneller moet. 38% van de managers slaan de noodkreet: zij achten de huidige IT-kwaliteitszorgkosten bedrijfseconomisch onhoudbaar. Dat blijkt uit het nationale Sogeti-onderzoek naar kwaliteitszorg in een digitale wereld onder 210 beslissers van organisaties met minimaal 200 medewerkers. Dit onderzoek is eind 2016 uitgevoerd door onderzoeksbureau Pb7 Research in opdracht van IT-dienstverlener Sogeti.

Infographic Kwaliteit in een Digitale Wereld

(klik voor hires-versie).

Digitaal aanbod leidend binnen 3 jaar

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse organisaties in een rap tempo afhankelijk worden van het leveren van digitale diensten en producten. In 2019 heeft meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven en instellingen een ‘digital-leading’ of ‘digital-only’ strategie. Het aantal bedrijven met een ‘digital-only’ aanpak zal in dezelfde periode verdrievoudigen. Als de ontwikkeling van digitale producten en diensten voorrang krijgt boven fysieke producten, zet dat druk op de aandacht en kosten voor IT-kwaliteitszorg. Volgens de deelnemers aan het onderzoek vraagt kwaliteitsborging bij digitale diensten meer dan bij fysieke producten.

Meer dan de helft van de ondervraagde organisaties geeft aan dat de kosten van digitale kwaliteitszorg de afgelopen jaren sterk toegenomen zijn. 38% vindt zelfs dat de kosten zo hoog oplopen dat het bedrijfseconomisch niet meer verantwoord is. De meest genoemde uitdaging daarbij is het inrichten van een goed proces (24%), op de voet gevolgd door het vaststellen van de juiste kwaliteitseisen (21%).

Meer en andere verbeteracties nodig

Wat opvalt, is dat een beperkt aantal organisaties het proces durft aan te pakken, terwijl dat wel het belangrijkste obstakel is. Op de vraag welke concrete acties organisaties ondernemen om de kosten terug te dringen, kiest 38% van de respondenten voor ‘security-by-design’ maatregelen. Het achteraf testen op veiligheid of toevoegen van veiligheidsmaatregelen is immers bijna altijd duurder en zorgt voor een groot afbreukrisico. Het beter verwerken van feedback van consumenten wordt met 36% als tweede verbeteractie genoemd.

“De onverantwoord hoge kosten vragen om een andere organisatie van IT-kwaliteitszorg. Zo moet een agile-aanpak en teamoverstijgende samenwerking tussen ontwikkelaars en beheerders (DevOps) gemeengoed worden. Bovendien kunnen producttestprocessen veel meer geautomatiseerd worden,” vertelt Philip Boersen, Business Development Manager kwaliteitszorg bij Sogeti.

Over het onderzoek

In opdracht van IT-dienstverlener Sogeti hebben onderzoeksbureaus Motivaction en Pb7 Research onderzoek gedaan naar zowel de consumentenervaringen van digitale kwaliteit als de manier waarop organisaties kwaliteitszorg van digitale producten en diensten borgen. Pb7 Research heeft online onderzoek gedaan onder de zakelijke doelgroep van 210 Nederlandse organisaties met minimaal 200 medewerkers. De ondervraagde beslissers zijn IT-managers, marketing- en verkoopbeslissers, directieleden en overige zakelijke beslissers. Het onderzoek is gehouden in december 2016.

Het volledige onderzoeksrapport is beschikbaar op https://www.sogeti.nl/rapport-nationaal-kwaliteitsonderzoek-digitaal-2017.

Over Sogeti Nederland B.V.

Sogeti is een toonaangevende IT-dienstverlener op het gebied van technologie en engineering services. Het bedrijf biedt oplossingen die digitale transformatie mogelijk maken. Grootzakelijke organisaties vertrouwen op de uitgebreide kennis en ervaring voor clouddienstverlening, digitale veiligheid, kwaliteitszorg & testing en digital manufacturing. Sogeti combineert daarbij slagvaardigheid en implementatiesnelheid met sterke technologiepartnerships volgens bewezen methodieken. De IT-dienstverlener voorziet in een eigen wereldwijd leveringsmodel Rightshore®.

Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2450 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 25.000 IT-professionals in 15 landen, gevestigd in meer dan 100 locaties in Europa, de VS en India. De Sogeti groep is een dochteronderneming van het in Parijs beursgenoteerde bedrijf Cap Gemini S.A. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,06-52327513

Populaire tags
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws