Londen (VK),
25
mei
2016
|
11:31
Europe/Amsterdam

Nederlandse consument is klaar voor social commerce, volgens onderzoek Bronto Software

Samenvatting
  • Potentiële marktwaarde social commerce in Nederland: €326 miljoen
  • Mannen zijn de ‘big spenders’ op sociale media, bereid om gemiddeld €80 uit te geven aan één product, versus €44 voor vrouwen
  • 39% de van consumenten zegt dat de kans op een bezoek aan een fysieke winkel groter is na iets bij een merk gekocht te hebben via sociale media
Klik voor grote versie
infographic
Deel deze infographic via social media of op uw site

Nederlandse consumenten zijn klaar om producten te kopen via sociale media. Dit is een van de bevindingen in het nieuwe rapport “Zijn we klaar voor de ‘koopknop’?” van Bronto Software, marktleider op het gebied van commerce marketing automation en een Netsuite-onderneming (NYSE: N). Het rapport laat zien hoe Nederlandse consumenten denken over social commerce en laat onder andere zien dat meer dan een derde van de consumenten een product rechtstreeks op sociaal netwerk zou aanschaffen. Voor jonge consumenten, in de leeftijd 16-24, neemt dit zelfs toe tot meer dan de helft. Het onderzoek biedt interessante inzichten voor retailers die klanten naar hun fysieke winkels willen trekken: bijna vier op de tien respondenten zegt dat de kans op een bezoek aan de winkel groter is als ze eerst via sociale media iets hebben gekocht bij hetzelfde merk.

Gemiddeld is de Nederlandse consument bereid om €64 uit te geven bij de aankoop van een product via sociale media. Met 5,1 miljoen consumenten betekent dit dat de marktwaarde voor social commerce in Nederland €326 miljoen bedraagt. Interessant is daarbij dat mannen de ‘big spenders’ blijken te zijn op sociale media: zij willen gemiddeld €80 uitgeven aan één item, terwijl dit bij vrouwen €44 is. Hoewel de bereidheid tot kopen via sociale media het grootst is onder jonge consumenten (16-24), wil de leeftijdsgroep 35-54 het hoogste bedrag uitgeven: €75,50 per product.

“Consumenten brengen veel tijd door op sociale media, voor interactie met elkaar en met hun favoriete merken”, zegt Saima Alibhai, Practice Manager – Professional Services bij Bronto. “Ons onderzoek wijst uit dat Nederlanders meer dan bereid zijn om via sociale media producten te kopen. Met een geschatte marktwaarde van €326 miljoen, moeten ondernemers nu stappen nemen om hun bestaande activiteiten op sociale media uit te breiden met mogelijkheden om direct iets te kopen. Het zijn vooral de jongere leeftijdsgroepen die zeer actief zijn op sociale media, maar er zijn ruime kansen bij andere doelgroepen, vooral mannen maar ook consumenten tussen 35 en 54 jaar. Daarnaast biedt sociale media uitstekende mogelijkheden om zowel een merk als de fysieke winkel onder de aandacht te brengen van jong volwassenen. Ondernemers die die hun concurrenten een stap voor willen blijven en echt rendement willen halen uit hun activiteiten op sociale media, zouden nu moeten starten met het onderzoeken van de mogelijkheden van social commerce.”

Het rapport biedt tevens inzicht in onder andere:

  • De verschillende activiteiten van Nederlandse consumenten op sociale media
  • Trends in aankoopbedragen, uitgesplitst in verschillende leeftijdsgroepen, gezinssamenstelling en relatievormen

Download het volledige rapport “Zijn we klaar voor de ‘koopknop’?”.

Het onderzoek is in februari 2016 door Censuswide gehouden onder 1.004 Nederlanders van 16 jaar en ouder.

Boilerplate

Over Bronto Software
Bronto Software, onderdeel van NetSuite (NYSE: N), biedt een op de cloud baseerd commerce marketing automation-platform voor mid-market en enterprise organisaties over de hele wereld. Bronto is de nummer één e-mail marketingprovider onder bedrijven in de Internet Retailer Top 1000, met toonaangevende merken zoals Björn Borg, Ben Sherman, Joseph Joseph, Samsonite en Vivienne Westwood. Het Bronto Marketing Platform is vergaand geïntegreerd met commerce platforms, zoals NetSuite, Magento, Demandware en Kibo. Het hoofdkantoor is gevestigd in Durham, North Carolina, met kantoren in Londen, Sydney, New York en Los Angeles. Kijk voor meer informatie op www.bronto.com.

Contactpersonen voor de pers
MCS PR, Bronto Persdesk, e-mail bronto@mcspr.nl, tel. 023 - 562 8208.