08
oktober
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nieuw onderzoek: bedrijven positiever over het gebruik van social media door medewerkers

CIO’s en IT-managers in Europa en de VS hebben de blokkades van social media-applicaties aanzienlijk teruggebracht

Amsterdam, 8 oktober 2013 – Uit nieuw onderzoek door Easynet Global Services en Ipanema Technologies, getiteld ‘Killer Apps 2013’, blijkt dat bedrijven minder social media-applicaties blokkeren dan vorig jaar. Wellicht het meest opvallend is het feit dat het aantal CIO’s en IT-managers dat binnen hun organisaties de toegang tot Facebook blokkeert, is gedaald met 15% ten opzichte van 2012 en dat het blokkeren van YouTube in dezelfde periode is verminderd met 17%.

Applicatie

% geblokkeerd in 2013

% geblokkeerd in 2012

Verandering

Facebook

52%

67%

-15%

YouTube

43%

60%

-17%

Twitter

42%

50%

-8%

Alle online TV/video

28%

56%

-28%

Privé e-mail
(bijv. Hotmail/Gmail)

25%

32%

-7%

LinkedIn

21%

18%

+3%

Deze tabel laat zien in welke mate social media-applicaties.door bedrijven worden geblokkeerd.

Thierry Grenot, Executive Vice-President van Ipanema Technologies: “Social media bieden grote voordelen voor bedrijven en de trend onder het IT-management om hun grip daarop te verminderen zal dan ook welkom zijn. De uitdaging voor deze IT-afdelingen is om er nu voor te zorgen dat social media-verkeer effectief wordt beheerd en dat de prestaties van bedrijfskritische applicaties gegarandeerd is. Een explosieve toename van het aantal medewerkers dat YouTube-video’s bekijkt of foto’s deelt via Facebook, zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat bedrijfsnetwerken veel zwaarder belast worden. En er moet een manier zijn om prioriteit te geven aan het applicatieverkeer dat werkelijk van belang is voor de gebruikersproductiviteit.”

Wereldwijd bekeken is duidelijk te zien dat het blokkeren van social media het meest gebeurt in de Verenigde Staten, waar 69% van de bedrijven toegang tot Facebook verhindert voor werknemers en 65% de toegang tot YouTube afsluit. Vergeleken met het Verenigd Koninkrijk, dat redelijk representatief is voor de situatie in Europa, sluiten Amerikaanse bedrijven over het algemeen vaker de toegang tot alle social media-applicaties af, met uitzondering van LinkedIn.

Applicatie

Geblokkeerd in het VK

Geblokkeerd in de VS

Facebook

53%

69%

YouTube

50%

65%

Twitter

47%

59%

Alle online TV/video

33%

37%

Privé e-mail (bijv. Hotmail/Gmail)

17%

38%

LinkedIn

23%

20%

Deze tabel geeft het verschil in benadering aan tussen het Verenigd Koninkrijk en de VS (percentage bedrijven dat een toepassing blokkeert).

Lisa Myers, CEO van het SEO & Social Media bureau Verve Search: “Het is een opluchting om te zien dat het aantal CIO’s en IT-managers dat social media-sites blokkeert, afneemt. Het is naïef om te denken dat door het blokkeren van deze sites de werknemers productiever zullen zijn; het is onderdeel van het leven anno 2013. Bovendien is het onrealistisch om te denken dat door het blokkeren van social media-netwerken de werknemers niet zullen inloggen. Temeer daar 60% van de mobiele telefoongebruikers in het VK een smartphone hebben en in kunnen loggen waar en wanneer ze maar willen. Het is dan ook niet de vraag of je dat kunt stoppen, de enige vraag is of je hierin mee wilt gaan of dat je je laat overspoelen door deze vloedgolf.”

Adrial Thirkill, COO en managing director VK van Easynet Global Services: “Iedere applicatie die voor een productiviteitsverbetering zorgt, met een solide business case, moet adequaat worden ondersteund door de IT-afdeling. Social media vormen hierop geen uitzondering. Ik zie dat het IT-management positiever staat ten opzichte van social media, maar ik verwacht dat sommige IT-teams nu stevige maatregelen gaan nemen om de prestaties van bedrijfskritische systemen zoals ERP, CRM of Unified Communications op peil te houden. Wij vinden het onze taak om binnen de netwerken van onze klanten inzicht te bieden in applicaties, zodat zij kunnen begrijpen wat er gebeurt en hoe zij het beste proactieve maatregelen kunnen nemen om te garanderen dat essentiële applicaties presteren zoals nodig is, ongeacht hoeveel secundair verkeer het bedrijf genereert.”

Over het onderzoek
Het Killer Apps 2013-onderzoek is uitgevoerd door de onafhankelijke marktonderzoeker Vanson Bourne. De respons is afkomstig van IT-beslissers binnen grote organisaties met ten minste 1.000 werknemers en is via een online enquête verzameld. Er waren 650 unieke respondenten, waaronder CIO’s, IT-directeuren, IT-managers en netwerkmanagers. Het onderzoek vond plaats in de Benelux (50 respondenten) en in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (elk 100 respondenten).

Over Vanson Bourne
Vanson Bourne is een onafhankelijk onderzoeksbureau, gespecialiseerd in wereldwijd marktonderzoek voor B2B en B2C technologiemerken. Tot de klanten van het bedrijf behoren onder meer Progress Software, CA Technologies en AT&T.

Over Easynet Global Services
Easynet Global Services levert netwerk-, hosting- en cloud integratiediensten. De onderneming heeft klanten, werknemers en kantoren op elk continent en combineert een wereldwijde aanpak met lokale ervaring. Dat leidt dan ook tot een gepersonaliseerde ervaring, waar de gebruikers zich ook bevinden. Tot de klanten behoren onder meer EDF, Sage, Yakult, Transport for London, Bridgestone, Q-Park en Campofrio. Easynet wordt geleid door het managementteam, samen met LDC (Lloyds TSB Development Capital). LDC is de belangrijkste middenmarkt-afdeling privaat vermogen van Lloyds Banking Group.

Ga naar www.easynet.com voor meer informatie.

Volg Easynet op Twitter: @easynet. Voeg Easynet toe op LinkedIn: Easynet Global Services

Contactpersonen voor de pers
Easynet Global Services, Cathy van de Garde, e-mail Cathy.vandeGarde@easynet.com, tel. 020 – 798 9898
of
MCS, Perlita Fränkel, e-mail perlitaf@monogram.nl, tel. 023 – 562 8208.

  • Print
  • PDF