23
januari
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Sociaal is het nieuwe kapitaal

VINT van Sogeti lanceert 16e boek ‘Het App-Effect’

Tien App-Effecten dwingen organisaties tot radicale koerswijziging

Vianen, 23 januari 2012

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van ICT-dienstverlener Sogeti lanceert vandaag haar nieuwste boek ‘Het App-Effect’. Dit boek beschrijft de effecten van de huidige mobiele revolutie. Sociaal is het nieuwe kapitaal, is de conclusie van de tien App-Effecten die in het boek worden gepresenteerd. Het ongekende succes van smartphones, tablets en app-stores markeert een omslagpunt in onze informatiesamenleving. Bovenop de groei van de internetadoptie van 360 miljoen naar 2.1 miljard gebruikers zijn mensen nu 24 uur per dag, 7 dagen in de week uitgerust met een zesde zintuig; hun persoonlijke apps. VINT brengt de consequenties van dit nieuwe post-pc tijdperk in kaart voor samenleving, mens en organisaties. Zo wordt verwacht dat iedereen in 2020 verslaafd is aan apps. Organisaties moeten transformeren naar een ‘social business’.

Dit inmiddels zestiende boek van VINT presenteert tien App-Effecten die elkaar zowel versterken als met elkaar conflicteren. Het is gebaseerd op een cultuurclashmodel waarbij traditionele systemen en organisaties door twee belangrijke ontwikkelingen worden uitgedaagd. Het intensieve gebruik van sociale media vereist dat organisaties actief met mensen in dialoog gaan. Daarnaast worden bedrijven en instellingen gedwongen volledig transparant te zijn door tegenculturen als Wikileaks, Anonymous, of andere ‘hacktivisten’. De altijd digitaal uitgeruste consument krijgt zo meer macht dan ooit over bestaande structuren en systemen.

De volgende tien App-Effecten worden in het boek uitgewerkt:

  1. Volledige branchevervaging; apps werken transsectorale innovaties in de hand. Het Community Energy Management systeem van Panasonic is een voorbeeld waarbij een van oorsprong AV-technologiebedrijf in de energiesector stapt.
  2. Onmiddellijkheid van acties dankzij apps; de slagvaardigheid en responsiviteit van organisaties moet drastisch omhoog.
  3. Empowerment van digitale subculturen; de altijd digitaal uitgeruste consument krijgt volledige controle over de manier van communiceren.
  4. Aanval van tegenculturen; de onorthodoxe aanpak van hacktivisten als Wikileaks en Anonymous dwingen organisaties tot een beleid van volledige transparantie.
  5. Software als gadgets: de enorme toename van eenvoudige hulpmiddelen intensiveren het digitaal gedrag.
  6. Zintuiglijkheid van informatiegebruik: de natuurlijke manier van omgaan met informatie als zesde zintuig verandert onze manier van leven.
  7. Verslaving neemt onverminderd toe; mensen willen altijd toegang tot informatie. Dit biedt enorme kansen voor organisaties die hier effectief op inspelen.
  8. Intimisering; relaties tussen mensen en organisaties worden persoonlijk, inclusief alle emoties die hiermee gepaard gaan. Begrippen zoals business-to-consumer en business-to-business verschuiven naar ‘people to people’’.
  9. Afhankelijkheid; kennis is altijd op zak en wordt daarmee een noodzakelijk attribuut. We zijn volledig afhankelijk van het alwetende schermdevice als onze externe intelligentie.
  10. Overladenheid en brain-freeze; tegenwicht tegen de onbeperkte digitale mogelijkheden is noodzakelijk om de controle niet te verliezen.

App-verslaving in een nieuw post-pc tijdperk

Volgens marktanalist Gartner worden dit jaar meer dan 450 miljoen mobiele devices verkocht. Dat is meer dan de 390 miljoen pc’s die elk jaar over de toonbank gaan. De Yankee Group voorspelt een gebruik van meer dan 44 miljard apps in 2015. “En daarmee wordt bevestigd dat we aan het begin staan van wat wij noemen het post-pc tijdperk. Een tijdperk waarin verslaving aan onze digitale levensstijl toeneemt en naar verwachting iedereen verslaafd is aan apps in 2020. Dat maakt het leven voor consumenten makkelijker en leuker en biedt organisaties nieuwe kansen in een nieuwe economie”, aldus Menno van Doorn, samen met Sander Duivestein, Jaap Bloem en Andreas Sjöström auteurs van Het App-Effect boek.

Sociaal is het nieuwe kapitaal

Afstanden tussen mensen en organisaties verkleinen omdat communicatiebarrières vervallen. Mensen dragen de zelforganiserende kracht van sociale media altijd op zak. Dat biedt kansen voor organisaties die begrijpen dat het App-Effect meer gaat om het bouwen van oprechte relaties dan om het bouwen van een App. Volgens Het App-Effect is transformeren van organisaties naar een ‘social business’ de oplossing. Het boek bespreekt een aantal voorbeelden zoals social seating van KLM bij het boeken van een vliegtuigstoel, social banking door de Duitse Fidor bank, social healthcare en social energy met het Community Energy Management Systeem van Panasonic.

Het App-Effect boek spreekt verder over ‘digital commons’. Een vrijplaats voor nieuwe economische samenwerkingsverbanden. Een plek waar samen aan nieuw sociaal kapitaal wordt gebouwd tussen verschillende sectoren. Branchevervaging door transsectorale innovaties is het gevolg. Zo hebben Intertoys en Bart Smit een pilot ontwikkeld waarbij de winkel bestaat uit een papieren vitrine die overal kan worden opgeplakt. De consument kan via de smartphone en Quick respons codes (QR) een bestelling plaatsen waarmee de aankopen worden thuisbezorgd. Traditionele retailers kunnen zodoende buitenspel worden gezet.

Over het boek en VINT

Het App-Effect boek van VINT is tot stand gekomen na uitgebreid wereldwijd onderzoek, gesprekken met wetenschappers, gedragsexperts en een groot aantal bedrijven en instellingen. Op www.theappeffect.org is meer informatie beschikbaar over de totstandkoming van het boek en de Commissie van Aanbeveling. Op deze website kan de bezoeker tegen betaling van een tweet Het App-Effect boek gratis downloaden.

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti is opgericht in 1993 en onderzoekt de afgelopen jaren de sociale impact van internet. Eerder verschenen boeken zijn Open voor Business in 2006, Me the Media in 2008 en Don’t be Evil in 2010.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, implementeren en beheren van ICT-oplossingen. Op het gebied van testen en architectuur heeft het bedrijf een dominante positie op de Nederlandse markt. Sogeti levert met gepassioneerd ICT-vakmanschap een bijdrage aan het resultaat van zijn opdrachtgevers. Het bedrijf streeft daarbij naar hechte en langdurige relaties met de opdrachtgevers. Hierdoor dragen de ICT-oplossingen van Sogeti structureel bij aan de strategische doelstellingen van klanten. Meer informatie over Sogeti is te vinden op sogeti.nl en op werkenbijsogeti.nl

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek, 0652327513

  • Print
  • PDF