Vianen,
21
juni
2016
|
10:26
Europe/Amsterdam

Studenten van Hogeschool Eindhoven winnen ProjectB Challenge met ‘Augmented Reality’ app voor zieke kinderen

Publieksprijs is voor de bedenkers van app voor afasiepatiënten

Het studententeam van Hogeschool Eindhoven is als winnaar uit de bus gekomen van de tweede ProjectB Challenge, tijdens de Award Night op 20 juni 2016. Dit is de uitslag van een wedstrijd die een half jaar geleden is gestart. De groep van vijf informaticastudenten heeft deze prijs in de wacht gesleept voor de ontwikkeling van een interactieve applicatie die gebruikmaakt van Augmented Reality. In de applicatie leggen de fantasiefiguren Siemie en Koko kinderen die in een ziekenhuis worden opgenomen op een vriendelijke manier digitaal uit wat hen staat te gebeuren. Tijdens de ProjectB Challenge, die nu voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt gehouden, hebben vijf studententeams van vier hogescholen gestreden om de prijs voor het meest effectieve hulpmiddel voor chronisch zieken of mensen met een beperking. De wedstrijd is bedoeld voor derde en vierdejaars informaticastudenten. Loes Bierma, Productmanager Zorgkaart Nederland van de Nederlandse Patiëntenfederatie, heeft de prijs gisterenavond uitgereikt in leerhotel Het Klooster in Amersfoort.

ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met mediapartner Tweakers en een aantal hogescholen. Dit jaar wisten de Hogeschool Avans in Den Bosch, Fontys Eindhoven, Hogeschool Utrecht en Haagse Hogeschool in Den Haag door te dringen tot de finale. Nieuw dit jaar is de Tweakers publieksprijs, die werd gewonnen door het studententeam van Hogeschool Utrecht voor de ontwikkeling van een app die afasiepatiënten helpt bij het vinden van de juiste woorden.

Het winnende projectteam ‘Dream IT’ van de Eindhovense studenten wil met hun applicatie angst wegnemen bij kinderen van 4 tot 8 jaar die worden opgenomen in een ziekenhuis. Met een smartphone of tablet worden verschillende plekken in ziekenhuizen gemarkeerd. Op deze plekken verschijnen Siemie en Koko op het scherm. Deze twee fantasiefiguren begeleiden de kinderen en geven uitleg over wat hen staat te gebeuren. De applicatie maakt gebruik van Augmented Reality technologie. Siemie en Koko komen tot leven via markers die gescand worden door de app. Via deze app worden kinderen ook ondersteund bij hun herstel.

Publieksprijs 
Via de Tweakers website kon het publiek dit jaar ook een stem uitbrengen voor de beste digitale productprototypen voor mensen met een beperking. De meeste stemmen zijn toegekend aan het studententeam van Hogeschool Utrecht. Onder de naam ‘Express me’ hebben de Utrechtse studenten een app ontwikkeld voor mensen met afasie. Deze app helpt patiënten bij het zoeken naar woorden, zodat gebruikers die problemen hebben met het vinden van de juiste woorden zich makkelijker kunnen uitten. De woorden zijn ondergebracht in categorieën om snel en makkelijk te zoeken. Ieder woord is voorzien van een afbeelding, zodat woorden makkelijker herkend worden. De app kan ook woorden laten uitspreken of toevoegen aan een gespreksbalk. ‘Slimme tegels’ zorgen ervoor dat de appgebruiker bijvoorbeeld nieuws krijgt voorgeschoteld dat het beste bij hem of haar past, waarbij direct de kernwoorden uit het nieuwsbericht worden gedeeld.

De winnaars zijn beloond met een ticket voor de Tweakers Express. Dat is een speciale treinreis naar Gamescom, de grootste gamebeurs in Europa.

Proces ProjectB Challenge 
In de eerste fase van het project konden de studententeams van zo’n vier tot zes leden zich inschrijven met hun ideeën. Een jury beoordeelde de voorstellen en de beste vijf teams zijn doorgegaan naar de tweede fase. In deze periode hebben de vijf teams hun ideeën verder uitgewerkt tot een prototype of werkende dienst. Ieder team werd begeleid door een coach van Sogeti.

De jury bestond dit jaar uit Frederik Zevenbergen, Community manager van Tweakers, Arina Burghouts, Beleidsadviseur Digitale Zorg van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT). Meer informatie over de ProjectB Challenge is te vinden op http://tweakers.net/acties/projectb.

“ProjectB Challenge is letterlijk en figuurlijk een hulpmiddel voor iedere betrokken partij. We helpen mensen met een beperking de kwaliteit van hun leven verder te verbeteren. Studenten leren hoe ze hun IT-kennis op een zinvolle manier in de praktijk kunnen brengen. En voor hogescholen is het een prima aanvulling op het curriculum, plus een mooie bijdrage aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. De digitale prototypen van dit jaar waren nog geavanceerder dan de inzendingen van 2015,” zegt René Speelman, Manager Duurzaam Ondernemen van Sogeti.

Boilerplate

Over Sogeti Nederland B.V.

Sogeti is een vooraanstaande IT-dienstverlener actief in applicatiebeheer, management van infrastructuren en High-Tech engineering. De oplossingen van Sogeti voor mobiel werken, security, Internet of Things, de cloud en business intelligence dragen bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen van haar klanten in de grootzakelijke markt. Op het gebied van software testen is Sogeti marktleider zowel wereldwijd als in Nederland. Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2500 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 20.000 IT-professionals in 15 landen met meer dan 100 vestigingen in Europa, de VS en India. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,06-52327513.

Populaire tags
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws