04
februari
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

VINT van Sogeti geeft inzage in het tijdperk van intieme technologie

empathicthingsHet Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti presenteert haar tweede ‘Internet-of-Things’ onderzoeksnotitie met de titel ‘Empathic Things’. Dit trendrapport staat in het teken van internet in, op en om het lichaam; en de impact daarvan op mensen en bedrijven. VINT presenteert zes varianten van intieme technologie waarmee de huidige slimheid van de smartphone verschuift naar meer slimheid aan het lijf. Overheid en bedrijfsleven krijgen hiermee veel beter inzicht in de persoonlijke situatie van de klant. Ondanks dat er volgens het Verkenningsinstituut sprake is van een groot sociologisch experiment, identificeren de auteurs van dit rapport zes adviezen die organisaties helpen succesvol te zijn in het nieuwe tijdperk van ‘empathic things’. Deze tweede onderzoeksnotitie maakt deel uit van een vierluik over het koppelen van het internet aan mensen en alledaagse apparaten.

“De manier waarop organisaties en consumenten, overheden en burgers met elkaar omgaan wordt intiemer dan ooit. Met de opkomst van intieme technologie vervaagt de grens tussen mens en machine. Het maakt ons leven gemakkelijker. Bestaande zintuigen worden versterkt of nieuwe zintuigen worden zelfs toegevoegd. Onze gezondheidszorg verschuift van genezen naar voorkomen,” vertelt Menno van Doorn, Directeur van VINT.

 

Internet in, op en om ons lichaam

Afhankelijk van locatie (in, op en om het lichaam) en de soort in- en uitgaande data onderscheidt VINT zes varianten van ‘empathic things’; wearables, augmentables, surroundables, enchantables, swallowables en biohackables. De op handen zijnde transitie naar een empatischer vorm van informatisering wordt hiermee onderstreept.

“Dat gaat ongetwijfeld gepaard met een groot aantal mislukte marktintroducties. Technologische mogelijkheden, sociale wenselijkheden en economische haalbaarheid bepalen of intieme technologie straks alom deel uitmaakt van ons dagelijks leven. De oude marketingles van product, prijs, plaats en promotie geldt nog steeds. Echter, plaats wordt vervangen door context; inzicht krijgen in de persoonlijke situatie en mindset van de klant. Dat wordt mogelijk met intieme technologie waarmee inleven in de klant kinderspel wordt,” concluderen de auteurs van het rapport.

 

Zes bedrijfsadviezen voor succes in het tijdperk van ‘empathic things’

Op basis van beschreven toekomstscenario’s identificeert VINT zes bedrijfsadviezen voor succes in de transitie naar het tijdperk van intieme technologie:

 

  1. Kies voor Digital First – Intieme technologie voegt een nieuwe digitale laag toe aan de zakelijke praktijk. Interactie met verschillende in- en externe relaties wordt persoonlijker. Nieuwe consumentendata opent deuren voor nieuwe saleskansen.
  2. Bouw Systems of EngagementStatische IT-systemen behoren tot het verleden. Dynamische inlevende systemen zijn de toekomst. Daarbij wordt waarde vooral gecreëerd uit het ecosysteem in plaats van de apparaten zelf. Het open karakter van het systeem zorgt voor het oneindig delen van informatie.
  3. Analyseer waar connectiviteit toegevoegde waarde heeft – De kracht van ‘empathic things’ komt pas tot zijn recht als connectiviteit wordt gerealiseerd waar dat eerder niet mogelijk was. Voor een vorkheftruckchauffeur is een laptop op schoot onmogelijk. Een digitale bril die de juiste informatie ontsluit, voegt relevante connectiviteit toe.
  4. Bouw betere ‘knowledge bases’ – Data moet worden voorzien van de juiste metadata om in de context van de gebruiker toe te passen. Hoe meer datapunten, des te beter deze op het juiste moment en de juiste manier te ontsluiten.
  5. Sla de brug tussen early adopters en mainstreamgebruikers – Schaf gericht een aantal ‘empathic things’ aan en laat medewerkers deze actief gebruiken en inzichten delen met collega’s.
  6. Breng privacy op orde – Data was nooit eerder zo persoonlijk. En daarmee is privacy ook nooit zo belangrijk geweest. Maak inzichtelijk hoe data wordt verwerkt en wat delen van data oplevert. Geef betrokkenen controle over eigen data. Maak privacy onderdeel van het design.

 

Vierluik Internet of Things onderzoeksnotities

‘Empathic Things’ is het tweede rapport in de reeks van vier ‘Internet of Things’ rapporten die VINT lanceert. In het najaar van 2013 kwam het eerste rapport met de titel ‘Things – Internet of Business Opportunities’ uit. Naar verwachting zal VINT in het komend voorjaar het rapport ‘Industrieel Internet’ lanceren. In dit derde rapport wordt beschreven hoe onafhankelijke sensornetwerken huidige productieprocessen en -ketens verder digitaliseren. Het laatste rapport in dit vierluik staat in het teken van ‘Smart Cities’. Dit vierde rapport beschrijft de mogelijkheden van slimme leef- en woonomgevingen.

Sander Duivestein, Thomas van Manen en Erik van Ommeren zijn de auteurs van het rapport ‘Empathic Things’. Zij werken eveneens aan de volgende twee onderzoeksnotities.

Het rapport is te downloaden via http://bit.ly/1b7EMGP.

 

Over VINT

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti doet onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft VINT onderzoek gedaan naar Open-Source innovatie en Crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010), het App Effect (2012) en Big Data (2013). VINT is opgericht in 1994 en heeft inmiddels ook meer dan 10 boeken en een groot aantal videoproducties gepubliceerd.

Over Sogeti Nederland B.V.

Sogeti is een vooraanstaande IT-dienstverlener actief in applicatiebeheer, management van infrastructuren en High-Tech engineering. De oplossingen van Sogeti voor mobiel werken, security, de cloud en business intelligence dragen bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen van haar klanten in de grootzakelijke markt. Op het gebied van software testen is Sogeti marktleider zowel wereldwijd als in Nederland. Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de 3000 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 20.000 IT-professionals in 15 landen met meer dan 100 vestigingen in Europa, de VS en India. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

  • Print
  • PDF