02
juni
2015
|
00:00
Europe/Amsterdam

Voetbal kijken zal nooit meer hetzelfde zijn, dankzij Intel, Replay en Sky

Duitse voetbalfans kunnen nu belangrijke wedstrijdmomenten vanuit iedere hoek bekijken

Kontich, 2 juni 2015 – Een geldige goal of buitenspel? Handspel of niet? Was die penalty terecht of was het een Schwalbe? Voor voetbalfans in Europa komt er misschien een einde aan dit soort meningsverschillen, dankzij een baanbrekend pilootproject van tv-zender Sky in Duitsland. Deze bekende provider van betaaltelevisie laat kijkers belangrijke momenten in een voetbalwedstrijd vanuit iedere denkbare hoek bekijken. Zo kunnen ze precies zien wat er gebeurd is. Dit alles is mogelijk dankzij FreeD (‘Free Dimensional Video’), een door Replay ontwikkelde technologie waarvoor Intel de rekenkracht levert. Het is nog niet bekend of en zo ja wanneer deze technologie beschikbaar komt voor kijkers in Nederland.

Wat FreeD in feite doet is een videostream van 360 graden rondom creëren, een stijl die we kennen uit de film ‘The Matrix’. Dit stelt de regie van Sky in staat om de actie vanuit alle mogelijke gezichtspunten te tonen. De camera vliegt er als het ware virtueel omheen, legt het vast vanuit verschillende hoeken en maakt op deze manier panoramabeelden die alles onthullen. Dit effect wordt bereikt met behulp van 32 5K-camera’s die rondom het voetbalveld zijn opgesteld en die alle details vastleggen. Al deze gelijktijdige videostreams worden direct doorgestuurd naar een batterij computers met Intel Xeon E5 en Intel Core i7-processors, die vervolgens uit de enorme hoeveelheid beelden de gewenste virtuele cameraposities samenstellen.

Een levensechte voetbalbeleving dankzij Intel Inside
De FreeD-technologie zou niet mogelijk zijn zonder de enorme rekenkracht van Intel. Iedere seconde leveren de 32 camera’s rond het veld een kleine terabyte aan videodata. Die data moeten vervolgens binnen enkele seconden worden verwerkt, zodat de regisseurs van Sky ze in hun videostream kunnen opnemen.

“Een paar jaar geleden was de benodigde rekenkracht voor een applicatie als FreeD gewoonweg veel te duur”, zegt Bernadette Andrietti, marketingdirecteur EMEA bij Intel Corporation. “De geavanceerde productiemethoden van Intel maken innovatie echter steeds betaalbaarder en daarmee bereikbaarder. De Wet van Moore, Intel, Sky en Replay veranderen op die manier de regels van het spel.”

Het resultaat is een adembenemende tv-ervaring voor Sky-abonnees. “Met FreeD van Replay, op basis van Intel-technologie, tillen we de registratie van voetbalwedstrijden naar een compleet nieuw niveau,” aldus Burkhard Weber, Senior Vice President Sports bij Sky Deutschland. “Met deze technologie kunnen we de Sky-kijker, live en exclusief, ongekende perspectieven en indrukken van wedstrijden aanbieden.”

Over Replay Technologies
Replay Technologies is de drijvende kracht achter de volgende grote videorevolutie: de met een Emmy bekroonde FreeD-technologie. Het bedrijf is ervan overtuigd dat het merendeel van alle tv-uitzendingen, van sport tot nieuws en film, moet worden bevrijd van de beperkingen die door fysieke camera’s worden opgelegd, zodat de kijker actie en de beelden beleeft als nooit tevoren. Het Replay Technologies streeft ernaar om de operationele kosten van televisie, film maar ook andere branches (de biomedische industrie, beveiliging, etc.) op zijn kop te zetten door de implementatie van nieuwe kijkhoeken en onbemande camera’s.

Over Intel
Intel, marktleider in computerinnovatie, ontwikkelt en bouwt essentiële technologieën die dienen als de bouwstenen voor computerapparatuur over de hele wereld. Intel loopt tevens voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Het bedrijf produceert onder andere ’s werelds eerste commercieel verkrijgbare ‘conflict-vrije’ microprocessors. Meer informatie over Intel is te vinden op http://newsroom.intel.com en op http://blogs.intel.com. Meer informatie over Intels inspanningen op het gebied van conflict-vrije grondstoffen is te vinden op http://conflictfree.intel.com. Intel is ook te volgen via Twitter: http://twitter.com/intel of http://twitter.com/IntelNederland.

Voor meer informatie:
Intel Benelux, Kristof Sehmke, Communicatie Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11,
e-mail: kristof.sehmke@intel.com, of
MCS PR, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08, e-mail: perlita@mcspr.nl.

 

 

  • Print
  • PDF